Ce bine că există Măgura!

Iată că vine și 26 octombrie, ziua în care se sărbătorește Focul lui Sumedru – am aflat asta de curând, în timpul unei drumeții pe care am făcut-o în satul Măgura. Am profitat de sezon, pentru că toamna e numai bună când vine vorba de călătorii: canicula e plecată spre alte zări, iar natura mai are multe de arătat. Și ca un bonus, anul acesta toamna este de fapt o… vară care nu mai vrea să plece. Deci ce poate fi mai reconfortant decât o escapadă în aerul curat de munte?

Am ales să mă refugiez în satul Măgura, din comuna Moieciu, județul Brașov, un loc în care se poate ajunge cu ușurință din multe colțuri ale țării. Noi am venit din București, pe traseul Valea Prahovei, Predeal, Pârâul Rece, Râșnov, Zărnești, iar de la Fântâna lui Botorog, am urcat pe drumul forestier până sus la Măgura.

Am vizitat de mai multe ori acest sat și niciodată nu m-am putut sătura de peisajele lui care mă lasă fără cuvinte de fiecare dată, de parcă mi-ar spune: „vezi, acum ne-am împodobit și mai frumos!” Un sat de o frumusețe aparte, unde te înconjoară liniștea adâncă și munții grandioși: într-o parte dai cu ochii de Bucegi, în alta Piatra Craiului îți face cu ochiul.

Casele nu sunt înghesuite, ci sunt presărate unele de-a lungul ulițelor, iar altele sunt cocoțate ceva mai sus de te întrebi cum le-au construit acolo. Dar tare bine mai arată ele, înconjurate de garduri simple de lemn sau piatră, integrându-se perfect în armonia naturii!

Ne-am plimbat pe ulițe, până a venit ora înserării. Cerul se îmbujora frumos, aburi delicați se insinuau ușor printre copaci, hornurile caselor erau ocupate să pufăie fumul sobelor (deja!). A plouat peste zi și aerul era acum atât de curat, încât aș fi vrut să mai am o pereche de plămâni pe care să îi încarc – să am de rezervă.

Mă învârteam în loc pe uliță și aveam impresia că trăiesc într-un tablou de Grigorescu. La un moment dat, liniștea fu întreruptă de tălăngile oilor ce treceau pe lângă mine, legănându-se leneșe în drumul lor către casă.

Era ora la care sătenii se strâng pe lângă poartă, pe scăunel și vorbesc de ale lor. Dar și eu voiam să vorbesc, așa că m-am apropiat de ei, le-am dat binețe și m-am băgat în seamă. Am vrut să îmi povestească despre satul lor și obiceiuri. Am aflat cu încântare că oamenii încă își mai poartă portul popular de sărbătorile religioase: de Sfânta Maria (care este și hramul bisericii din sat), de Crăciun, de Paște… Că au un obicei, Focul lui Sumedru, în data de 26 octombrie: după culesul cartofilor, sătenii strâng resturile, le dau foc și se adună în jurul focului. Deși se pare că în trecut ar fi fost un obicei păgân, el a împrumutat numele sfântului Dumitru și simbolizează venirea anotimpului rece și destrămarea stânilor. Nu se strâng foarte mulți oameni, spun sătenii, dar este un obicei vechi și îl respectă an de an. Și tot așa, respectă obiceiurile de Crăciun, când se merge cu colindul din casă în casă.

Ascultând poveștile lor mă simțeam copil și aș fi mai fi stat, însă oamenii mai aveau și treabă, așa că m-am retras ușor.

Sunt multe locuri, pensiuni frumoase, unde îți poți petrece o noapte sau mai multe în Măgura: pensiunea Nea Marin, Casa Dobre, Pepino… Se poate închiria și cu camera, dar și toată pensiunea. Curțile sunt largi, pline de pomi, foișoare, hamace, ciubere, tot ce îți poți dori ca să te relaxezi.  

Când vine vorba de toamnă, luna octombrie își face de cap cu natura, pictând-o așa cum vrea ea, atrăgând oamenii să admire spectacolul culorilor de toamnă! Nu am făcut nici eu excepție, așa că las aici câteva imagini. 😊

Mi-am băut de multe ori cafeaua în acest colț de rai și vă invit și pe voi să o faceți, dar nu uitați: respectul pentru natură trebuie să primeze, așa că hai să o păstrăm intactă!

Dacă vă hotărâți să vizitați acest colț de țară, este foarte ușor să găsiți pensiuni în Măgura. Fie căutați pe Booking www.booking.com, fie intrați direct pe website-ul pensiunilor. Iată aici doar câteva dintre ele:

În ceea ce mă privește, aștept cu nerăbdare viitoarea mea călătorie către alte locuri cu parfum de frunze umede și lemne arse în sobă. 😊

#Magura #Sumedru #obiceiuri #ReportajeDeAzi #culoridetoamna #octombrie #calatorii #drumetii #Transilvania

Text și foto: Alina Elis Niculescu

25 octombrie 2023

©Reportaje de azi – the world as I see it

    Categories: calatorii, Magura, munte, obiceiuri, obiective turistice, turism | Tags: , , , , , , | Leave a comment

    Post navigation

    Leave a comment

    Blog at WordPress.com.